Brug af AI

 

Hvorfor bruger vi AI i markedsføringen?

Vi har i arbejdet med udstillingens visuelle udtryk brugt AI som et kreativt værktøj. Det har vi gjort fordi, vi ikke ønskede at klæde en moderne kvinde ud som vølve. Vi ønskede et udtryk uden for tid og sted, som harmonerer med det, Nationalmuseets forskere tolker om vølver ud fra arkæologiske fund og skriftlige kilder.

Vi har brugt Midjourney som AI-program, der genererer billeder baseret på tekstbeskrivelser. Selve processen startede med at definere stil og tone for udstillingen og de historiske elementer, der skulle indgå i motivet. Med afsæt i de nøgleord, blev der skabt over 2000+ billeder for at nå frem til det endelige motiv. Efter de grundlæggende motiver blev ramt, blev de retoucheret og sammensat med de historiske artefakter i Photoshop. Til sidst blev de opskaleret i AI-programmet Topaz.

Sammenlagt er der lagt over 170+ designtimers arbejde i projektet, så museet har ikke valgt AI som værktøj for at spare på “menneskehænder”.

Markedsføringen bliver deklareret: “Plakaten til ‘Vølvens varsel’ grafikken er skabt med AI.”